ADHD

 

Ieder kind, zelfs de meest rustige, is wel eens druk. Ieder van ons die nu hier zit is wel eens onrustig. Wij maken allemaal soms een slordigheidsfoutje. Dat is geen probleem. Het wordt pas een probleem als het leren en de omgang met anderen ernstig belemmerd worden door :aandachtsproblemen, impulsiviteit en (over)hyperactiviteit.

ADHD staat voor Attention Defecit Hyperactivity Desorder. In het nederlands noemen wij het: Aandachtstekorthyperactiviteitsstoornis. Een leukere vertaling is Alle Dagen Heel Druk. We hebben aan enkele kinderen gevraagd, wat zij denken dat ADHD is.
Danique, 10 jaar, omschrijft ADHD als kinderen die druk zijn als ze rode limonade drinken. Die kinderen gebruiken volgens haar, vaak medicijnen om rustig te blijven. Er zijn ook kinderen die geen medicijnen gebruiken. Volgens Danique moeten die kinderen bewust gaan letten op hun gedrag. Voorts moeten die kinderen meer dan anderen hun best doen om zich te kunnen concentreren.
Dylan, 12 jaar, omschrijft ADHD als kinderen die druk zijn. Dit komt volgens hem voor bij het gebruik van veel suiker en rode limonade.

ADHD heeft 3 specifieke kenmerken:

1. Aandachtstekort
ADHD-ers hebben moeite om hun aandacht te regelen. Ze hebben veel moeite hun aandacht bij een taak te houden en daarom maken ze dingen vaak niet af. Tijdens het speelkwartier vallen kinderen met ADHD soms niet zo op maar in de klas of aan tafel bij het eten is de onrust goed merkbaar. Het is voor hun moeilijk om hun aandacht te richten op een ding. Ook zijn ze vaak vergeetachtig en hebben ze moeite zich te organiseren. Het is daarom niet raar dat ze vaak spullen kwijt raken.
 
2. Impulsiviteit
Veel kinderen met ADHD hebben last van impulsiviteit. Ze flappen een antwoord eruit voor de vraag is afgemaakt, overzien gevaar vaak niet, kunnen niet op hun beurt wachten en storen anderen door dwars door een gesprek of spel heen te gaan. Mensen met ADHD handelen vaak van de hak op de tal. Eerst doen en dan denken.
 
3. Hyperactiviteit
De meest gekende eigenschap van een ADHD-er is de hyper activiteit. Kinderen met ADHD hebben moeite met stilzitten. Ze zitten te wiebelen en te draaien of staan zomaar op zonder acht te slaan op de situatie. Ze hebben een onuitputtelijke bron van energie waardoor ze voortdurend bewegen. Ze hebben ook een overdosis enthousiasme, creativiteit en werklust.
 

Signalering

De eerste symptomen van ADHD doen zich vaak zeker al vóór de leeftijd van zeven voor. Maar het valt vaak niet op
In groep 3 zijn de symptomen goed te zien. Dit omdat er dan van de kinderen worden verwacht dat zij rustig en geconcentreerd werken.
Bij andere kinderen wordt het pas ontdekt op de middelbare school. Dit komt omdat de structuur van de basisschool weg is gevallen; ingewikkelde roosters, wisselende lokalen en docenten en veel verschillende boeken komen daarvoor in de plaats. er wordt dan ook van het kind verwacht dat hij/zij gaat plannen. En dit hebben mensen met ADHD moeite mee.
 
Indien er vermoedt wordt dat een kind ADHD heeft kan de Verkorte versie van CTRS (Conners Teacher Rating Scale Revisited) gebruikt worden om te testen. Echter is dit geen diagnose! Alleen psychologen, psychiaters en orthopedagogen kunnen een diagnose stellen.
 

Er zijn 3 vormen van ADHD

1. Het overwegend onoplettende type (ook wel ADD genoemd)
 
2. Het overwegend hyperactieve/impulsieve type
 
3. Het gecombineerde type
 

zorg op school

Jij als leraar kan veel doen om de leerlingen te helpen om met de stoornis om te gaan.

  • Zo kan je om beginnen uitgaan van de sterke kanten van deze kinderen, je moet je aansluiten bij de goede eigenschappen van de leerlingen.
  • Bespreek in je klas wat ADHD eigenlijk is (wel na overleg met het kind en de ouders). Zo onstaat meer begrip. Een aardige start is dit liedje dat op youtube te vinden is: ik heb ADHD van Kinderen voor kinderen.
  • De kinderen in je groep kunnen "meehelpen" fouten van het kind met ADHD te helpen voorkomen. Maak bespreekbaar hoe kinderen op allerlei gebieden elkaar kunnen steunen, dus ook op dit gebied.
  • Zet in op een goede relatie met deze kinderen; kinderen met ADHD hebben vaak conflicten met andere kinderen. Ruzie met de leerkracht is dus wel het laatste dat ze kunnen gebruiken.
  • Zorg voor duidelijkheid over het gewenste gedrag. Benoem het dus ook: "Ik wil graag dat je..."
  • Bevorder positief gedrag door positieve specifieke feedback
  • Negeer negatief gedrag zoveel mogelijk: uiteraard binnen je eigen grenzen.
  • Spreek een stopteken met het kind af, zodat je hem onopvallend kunt herinneren aan een afspraak.

 zorg voor orde in de klas

  • Hanteer de gestelde regels consequent en beloon of straf meteen. Bij deze kinderen heeft twee uur later straf maken of een compliment geven geen zin, ze zijn de gebeurtenis al vergeten.
  • Geef veel individuele aandacht.
  • Maak bij vrije situaties (pauze, uitstapjes) vóóraf goede afspraken.
  • Kondig veranderingen van te voren aan. Bereid het kind voor op een roosterverandering, een uitstapje, enz. Deze kinderen worden heel onrustig van onverwachte gebeurtenissen.
  • Leer het kind weg te lopen uit conflictsituaties en naar jou toe te komen, in plaats van meteen in de aanval te gaan.
  • Hang het dagprogramma zichtbaar op.
  • Geef deze kinderen een strategische plek in je klas.
  • Laat vóór je aan de taak begint alles klaarleggen dat er voor nodig is.
  • Zorg dat het kind werkt aan een tafel waar alleen de spullen op liggen die op dat moment nodig zijn.
 
De klassenschikking kun je aanpassen. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat zitten in tweetallen die naar het bord gericht zijn, beter werkt dan in groepjes zitten.
 
Om voor jezelf te checken of de leeromgeving het concentratieprobleem van het kind probeert tegen te gaan of (helaas) juist bevordert, kun je de vragenlijst omgevingsfactoren concentratie (Bakker-Beens,D. e.a. 1995) gebruiken.
 

geef het kind "ruimte"

  • Zorg dat het kind kan bewegen;
  • Sta loopjes toe, desnoods een blokje op de gang. Dit werkt echt!
  • Het is essentieel om bij kinderen met ADHD veel te herhalen. Ook gemaakte afspraken moet je steeds herhalen.

positieve kenmerken van ADHD 

                                          

http://www.youtube.com/watch?v=JHZaERuIonI 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb